آیا نرخ مکالمات تلفن ثابت و همراه افزایش یافته است؟

لوگوی شرکت مخابرات ایرانمدتی است که بحث‌های گوناگونی بر سر افزایش نرخ مکالمات تلفنی در گرفته و در این میان، گاه اخبار ضد و نقیضی در ارتباط با این مسئله به گوش می‌رسد. اما آیا نرخ مکالمات تلفنی واقعاً افزایش یافته است؟

داود زارعیان، معاون شرکت مخابرات ایران برای پاسخ به این سوال گفته است که هیچ‌گونه تغییری در نرخ مکالمات تلفن همراه و تلفن ثابت مشترکان مخابرات اتفاق نیافتاده است و هم اکنون نرخ مکالمات مشترکان مانند سال گذشته محاسبه می‌شود و هنوز تغییری در نرخ مکالمات تلفن ثابت و همراه ایجاد نشده است.

زارعیان با بیان اینکه نرخ مکالمات موبایل مشترکان همراه اول بر اساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات باید در تمام کشور بدون جابجایی و یکسان محاسبه شود، ادامه داد: «در زمینه یکسان‌سازی نرخ مکالمات شهری و بین شهری و حذف مبالغ جابجایی، در حال ایجاد تغییراتی در سامانه صورت‌حساب‌گیری برای محاسبه دقیق مکالمات هستیم. براین اساس تا به‌روزرسانی این سامانه، قیمت مکالمات مشترکان همراه اول مانند گذشته محاسبه می‌شود. طبق مصوبه ابلاغی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تعرفه میانگین اپراتورها برای یک دقیقه مکالمه باید در تمام کشور به صورت پایه ۵۱.۵ تومان محاسبه شود و هم اکنون نیز تعرفه موثر مکالمات همراه اول خیلی بیشتر از این نرخ ابلاغ شده نیست و به طور متوسط حدود ۵۲ تومان است؛ با این وجود در حال برنامه‌ریزی و رفع مشکلات فنی برای یکسان‌سازی نرخ پایه مکالمات همراه اول در تمام کشور هستیم».

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

معاون شرکت مخابرات ایران در مورد موضوع افزایش مبالغ صورت‌حساب‌های این دوره تلفن همراه که توسط برخی مشترکان اعلام شده بود، تصریح کرد: «آنچه باعث شده که مشترکان همراه اول مبالغ صورت‌حساب‌های خود را بیشتر ببینند، موضوع تغییر وضعیت در دوره‌های درآمدگیری شرکت ارتباطات سیار است که موجب افزایش مبالغ نشده، ولی این تصور را در ذهن استفاده کنندگان ایجاد کرده است. هرگونه افزایش و یا تغییر نرخ، قبل از اعمال به مشترکان اطلاع داده می‌شود و براین اساس به مشترکان توصیه می‌شود که برای کسب اطلاع از وضعیت نرخ و قیمت مکالمات از منابع رسمی کمک بگیرند. مکالمات تلفن ثابت نیز مانند سال گذشته محاسبه می‌شود و تغییری در این تعرفه ها ایجاد نشده است».

شرکت مخابرات ایران برای اطلاع مشترکانی که صورت‌حساب بیشتری را در قبض یک‌ماهه فروردین امسال نسبت به قبوض دوماهه قبلی خود مشاهده کرده‌اند، اعلام کرده که این گروه در قبض یک‌ماهه خود دارای مبلغ بدهی پیشین بوده است. چون قبض دوره ششم سال ۹۱ تا ۵ اردیبهشت ۹۲ مهلت پرداخت داشته و قبض فروردین ماه در تاریخ ۲ اردیبهشت ۹۲ محاسبه شده است، بنابراین مشترکانی که تا تاریخ اول اردیبهشت ماه قبض خود را پرداخت نکرده بودند، در قبض یک‌ماهه فروردین دارای بدهی پیشین بوده و به زعم خود شاهد افزایش چند برابری برای قبض یک‌ماهه بوده‌اند. بر این اساس، پرداخت قبوض به صورت ماهیانه اختیاری است و تاریخ مهلت اعلام شده در پیامک‌ها برای آن دسته از مشترکانی است که می‌خواهند با پرداخت قبوض ماهیانه از جوایز آن بهره‌مند شوند. پیامک‌های رایگان نیز فقط مختص مشترکانی است که قبوض ماهیانه را پرداخت می‌کنند.

براساس دستورالعمل شورای رقابت، شرکت مخابرات مجاز به تغییر نرخ مکالمات بر اساس مصوبه نغییر قیمت‌ها است و بر این اساس پیشنهاد خود را به شورای رقابت ارائه کرده و منتظر است که این پیشنهاد به تایید این شورا برسد؛ براین اساس تاکنون نرخ مکالمات تلفن ثابت نیز تغییری نکرده و گران نشده است. هم‌چنین مشترکان معترض می‌توانند با دریافت ریز مکالمات و مقایسه مبالغ ثبت شده با میزان دقایق کارکرد خود نسبت به تایید این موضوع اقدام کنند و در صورتی که به مبالغ صورت‌حساب خود اعتراضی داشته باشند، باید با مراجعه به ارادات امور مشترکان موضوع را پیگیری کنند.

ایرانسلی‌ها! رایتلی‌ها!
لطفا این کد را شماره‌گیری کنید:
*۷۸۹*۹۹۹#
با شماره‌گیری این کد، بدون نیاز به اینترنت و بدون کد شارژ، سیم‌کارت خودتون یا اطرافیانتون رو شارژ کنید یا بسته اینترنت بخرید. همین الان امتحانش کنید! به دوستاتونم بگید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *